top of page

Curs de meditație #7 Contemplarea celor patru atitudini incomensurabile

  • Poza scriitorului: Adrian
    Adrian
  • 20 sept. 2020
  • 4 min de citit


ree

Există patru emoții sau stări mentale prețioase care, ne oferă un cadru solid pentru cultivarea comportamentelor pozitive ca și sursă a fericirii universale și reducerea la minimum a comportamentelor dăunătoare acesteia.

Ele sunt cunoscute sub numele de „cele patru incomensurabile” sau „patru nelimitate”, deoarece reprezintă dragostea și bunăvoința față de toate ființele, fără limite.

Cele patru atitudini incomensurabile sunt numite de asemenea, „locuințele divine” pentru că sunt stările mentale în care locuiesc toți cei iluminați.


Toți le avem natural la niveluri și în proporții diferite, unii suntem natural mai altruiști decât alții, iar alții suntem mai inhibați și ne e greu să ne raportăm celorlaltor ființe.


Când sunt dezvoltate la un nivel foarte înalt, în meditație, se spune că aceste atitudini transformă mintea în „minte incomensurabilă” precum mintea lui Brahma (Dumnezeul creator în Hinduism)


Îmi văzusem fericirea proprie mai importantă decât a celorlalți. Dar am realizat că bunăstarea și fericirea celorlalți e de fapt fundația propriei mele liniști sufletești. ~Yongey Mingyur Rinpoche - Bucuria de a trăi

Aceste patru stări mentale prețioase au originea în India pre-budistă și se numesc cele patru brahma-viharas:


Bunăvoință iubitoare (iubire altruistă) (Pali: metta)

Este bunăvoința plină de iubire și dorința puternică ca toate ființele să-și găsească fericirea. Este un sentiment activ de bunăvoință față de toate ființele (inclusiv de sine), este dorința sinceră de a împărtăși bunăstarea și fericirea. Este afecțiunea blândă combinată cu grija pentru ceilalți și pentru tine însuți.

Contemplare / vizualizare:

Imaginează-ți un copilaș apropiindu-se de tine cu ochii lui mari și privirea plină de bucurie și inocență. Mângâie-l pe cap cu blândețe, privește-l cu ochii unui părinte și ia-l tandru în brațe. În momentul acesta simți o imensă iubire necondiționată și o dorință de a-l proteja și ai oferi toată fericirea din lume. Lasă-te copleșit și îmbăiază-te în aceste emoții, cât timp persistă. Hrănește emoțiile din nou cu această vizualizare când intensitatea lor scade. Extinde această iubire în cercuri din ce în ce mai mari până cuprinde toate ființele. La sfârșitul sesiunii, mai rămâi în conștiența acestor emoții generate, pentru câteva momente.


Compasiune (Pali: karuna)

Este inima deschisă care are grijă de toată lumea. Include empatia sau capacitatea de a "se pune în papucii altora", de a simții suferința celorlalți combinată cu dorința sinceră de a le ușura această suferință. Este sentimentul spontan de conexiune cu toate ființele: Ce simți tu, simt și eu, iar ce simt eu, simți și tu, fără diferență între noi și ceilalți.

Contemplare / vizualizare*: Imaginează-ți pe cineva drag, victimă unui accident teribil. Persoana este întinsă pe jos, suferind de durere groaznică. Este noapte, ambulanța nu a ajuns încă și nu ști ce să faci. Simți suferința acestei persoane în adâncul inimii ca și cum tu ai suferi până ce suferința devine insuportabilă. În momentul acela te cedezi unei iubiri imense față de această persoană. Imaginează-ți că o iei în brațe și că valuri din iubirea ta o învăluiesc. Dorește-i din adâncul sufletului să supraviețuiască, să se vindece și să nu mai sufere. Extinde această compasiune în cercuri din ce în ce mai mari până cuprinde toate ființele.


Bucurie empatică (Pali: mudita), Este capacitatea de a fi fericit atunci când îi vezi pe ceilalți fericiți. Împărtășirea sinceră a bucuriei altora.

Contemplare / vizualizare*: Există oameni în lumea aceasta ale căror realizări virtuoase contribuie la bunăstarea multor oameni. Aceștia au muncit din greu și au perseverat necontenit să-și realizeze ambițiile în beneficiul tuturor. Bucură-te sincer de realizările lor și urează-le ca bunele calități să se înmulțească și să găsească în continuare energia și motivația de ai ajuta pe ceilalți.


Nediscriminare/ Imparțialitate (Pali: upekkha).

Este o starea sufletească echilibrată ca o balanță, care nu se agață de ce e plăcut și nici nu respinge ce e neplăcut. Este dorința de a percepe și a trata toată lumea și ființele în mod egal.

Contemplare / vizualizare*: Imparțialitatea este un element esențial al atitudinilor incomensurabile. Aspirația fericirii și lipsa suferinței trebuie să fie exprimată universal și să nu fie afectată de predilecțiile personale sau de cum ne tratează ceilalți. Ca și un medic bun care își tratează pacienții egal ne-ținând cont de cine sunt sau ce au făcut înainte. Asta nu înseamnă că-i încurajăm pe cei ce fac rău, în această situație urările de bine sunt îndreptate către ei cu compasiune precum Isus spunea pe cruce: "Iartă-i doamne că nu știu ce fac."

Amintește-ți că toate ființele, fie apropiate ție sau nu, prieteni sau dușmani, toate vor să fie fericite și să nu sufere. Contemplează de asemenea asupra interdependenței tuturor lucrurilor din univers și al ființelor care-l locuiesc. Conștiența interdependenței a tot ce există este la baza altruismului.


Oamenii fac parte integrantă din univers. ~ Albert Einstein

Toate aceste patru stări sunt interconectate, astfel când bunăvoința iubitoare e în prezența suferinței se transformă în compasiune, iar când e în prezența fericirii altora se transformă în bucurie empatică. Toate aceste stări trebuie să fie dezvoltate și exprimate pe o bază nediscriminatorie față de toate ființele.


Aceste stări sunt toate necesare împreună, individual nu duc către atitudini virtuoase. Ele generează mintea vastă doar dacă sunt în echilibru între ele.

De exemplu bunăvoința iubitoare poate deveni o povară și înclinată către ipocrizie dacă nu e însoțită de capacitatea de a remarca și a simții suferința celorlalți (toate ființele). De asemenea poate fi înclinată doar către persoana proprie, cei apropiați sau doar cei pe care-i placem dacă nu adăugăm o anumită doză de nediscriminare.

Compasiunea se poate transforma în milă fără bunăvoința iubitoare sinceră, și se poate transforma în disperare și copleșire dacă nu cultivăm în același timp și bucuria empatică.

Bucuria empatică poate deveni o negare prostească dacă nu e însoțită de compasiune, iar nediscriminarea singură, desigur, se poate transforma în răceală și indiferență fără toate celelalte atitudini.


Bibliografie:

Yongey Mingyur Rinpoche - Bucuria de a trăi

Matthieu Ricard - Arta meditatiei


Comentarii


Nu se mai pot adăuga comentarii la această postare. Contactează proprietarul site-ului pentru mai multe informații.
bottom of page